bazarnews

کد خبر: ۶۹۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
دهقان دهنوی اعلام کرد:
معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بررسی ما نشان داد که احتمالا مانع حقوقی وجود دارد. به دلیل اینکه در مقررات مبارزه با پولشویی یکی از مصوبات هیئت وزیران، یک بندی وجود دارد که آنجا گفته شده برای ارائه خدمات پایه احراز هویت نمی‌تواند غیر حضوری و حتما باید حضوری باشد. ما پیشنهاد دادیم که آن بند را اصلاح شود.
گروه اقتصاد کلان بازارنیوز: دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با احراز هویت افراد برای دریافت کد بورسی گفت: احزار هویت افراد برای گرفتن کد سهامداری در چهار مرحله در حال انجام شدن است که ۳ مرحله آن الکترونیکی است و غیر حضوری است و یک مرحله آن حضوری است که الان دچار مشکل شدیم و به دلیل ازدحام و تقاضای زیادی که وجود دارد و ازدحام در این شرایط، یک معضل شده است.

وی افزود: بررسی‌ای که ما انجام دادیم نشان می‌داد که این ۳ مرحله از لحاظ آن چیزی که ماهیت احراز هویت است و قطعیتی که باید پیدا کند و احتمال خطا در آن نباشد، صد درصد است؛ یعنی هیچ امکان سوء استفاده‌ای در این سه مرحله  وجود ندارد. به این دلیل اینکه یک بار اطلاعاتی که فرد در در سامانه وارد می‌کند با سازمان ثبت احوال بررسی و صحت آن تایید می‌شود؛ یک بار هم سیستم یک کد از طریق پیامک برای فرد و سیم کارتی که به نام خودش هست ارسال و آن کد را فرد در سامانه وارد  می‌کند.  این نشان می‌دهد که از قابلیت خودش و با سیم کارت خودش این کار را انجام می‌دهد و به نوعی تایید احراز هویتش است.

دهقان دهنوی ادامه داد: مرحله سوم که از هر دو این‌ها مهم‌تر هست، این است که شماره حساب بانکی که فرد اعلام می‌کند با بانک مربوطه چک می‌شود که این حساب متعلق به همین فرد باشد. می‌دانید که بانک‌ها مقررات خیلی قوی دارند و احراز هویت کاملا حضوری در بانک انجام می‌شود و عملا با این تاییدیه که گرفته می‌شود از نظر ما احزار هویت کامل است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: بنابراین اگر ما به دنبال احراز هویت باشیم همین سه مرحله کفایت می‌کند و نیازی به مرحله چهارم یعنی مراجعه مردم به دفاتر پیشخوان و خدمات دولت نیست. اما بررسی ما نشان داد که احتمالا مانع حقوقی وجود دارد. به دلیل اینکه در مقررات مبارزه با پولشویی یکی از مصوبات هیئت وزیران، یک بندی وجود دارد که آنجا گفته شده برای ارائه خدمات پایه احراز هویت نمی‌تواند غیر حضوری و حتما باید حضوری باشد.

معاون وزیر اقتصاد افزود: ما پیشنهاد دادیم که آن بند را اصلاح شود به این صورت که اگر در ارائه خدمات پایه قبلا قبلا احراز هویت حضوری در یک مرجع معتبر دیگری انجام شده است، مستند به آن بتوانیم غیر حضوری هم انجام بدهیم که این مانع حقوقی اگر رفع شود، این بحث حقوقی هم حل می‌شود و امکان اینکه ما به همان سه مرحله اکتفا کنیم و مردم را به دفاتر نیاوریم، فراهم می‌شود.

*دستور دژپسند برای بررسی مشکلات حقوقی 

معاون وزیر اقتصاد از جلسه با دژپسند برای رفع مانع حقوقی خبر داد و اظهار داشت: ما جلسه‌ای داشتیم با حضور آقای دژپسند که دستور دادند بررسی کامل تری انجام بشود و اگر مانع حقوقی دیگری هم وجود دارد آن هم اصلاحات انجام شود. در دولت هم روالی است که هفته‌ای چند جلسه، هم جلسه هیئت دولت و هم جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار می‌شود و این مسائل را مخصوصا در اولویت می‌گذارند و دغدغه آن‌ها هم هست و ان شاالله فکر میکنم به سرعت بتواند اجرایی شود.


*مزایای اصلاح مصوبه هیئت وزیران برای خدمات غیرحضوری

دهقان دهنوی پیرامون تصحیح مصوبه هیئت وزیران برای احراز هویت غیر حضوری اظهار داشت: آن اصلاحی که در مصوبه انجام می‌دهیم یک کاربردش این است که سامانه سجام مشکلش را حل می‌کند. کاربردش دیگرش این است که در جا‌های بسیار دیگری هم این امکان فراهم می‌شود. مثلا در مورد بانک‌ها شما اگر در یک بانک حساب باز کرده باشید، احزار هویت حضوری شما انجام شده و اگر رفتید در هر بانک دیگری حساب باز کنید، کافی است استناد بشود به همان بانک و بانک‌ها با یک همکاری بین خودشان می‌توانند کل فرآیند افتتاح حساب را به صورت غیر حضوری انجام بدهند؛ و در همه مراجع دیگر هم می‌شود احزار هویت غیرحضوری را انجام داد. یعنی در کل سیستم خدمات دولت و حتی بخش خصوصی یک بار اگر احراز هویت حضوری اتفاق افتاد، همه به آن استناد کنند و مردم را به جا‌های مختلف نفرستند.


*اقدامات برای بهبود فضای کسب و کار

معاون وزیر اقتصاد درباره اقدامات پیرامون بهبود فضای کسب و کار کشور گفت: ما چند سال است که برای بهبود فضای کسب و کار تلاش می‌کنیم. یکی از کار‌هایی که دنبال می‌شود بحث الکترونیکی کردن خدمات و غیر حضوری کردن آن‌ها و کاهش فرآیند‌های آنهاست. برای ما الان این شرایط یک فرصت هست و ما پیگیر این موضوع هستیم. پیشنهاد دیگری هم در مورد بحث امضا‌های دیجیتال ارائه کردیم.

* وزارت ارتباط زیرساخت‌های خوبی را فراهم کرده است

دهقان دهنوی ضمن تاکید بر توجه کافی روی کیفیت خدمات برای در دسترس بودن آنها، اظهار داشت: زیر ساخت‌های خوبی را وزارت ارتباطات فراهم کرده که این زیر ساخت‌ها تحت عنوان خدمات دولت الکترونیک است. ما الان در وزارت اقتصاد آن سامانه‌ای که برای مجوز‌ها راه اندازی کردیم از این زیر ساخت استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اگر مرجع صدور مجوز  خدماتش را از طریق درگاه ما به مردم ارائه بدهد، بسیاری از مدارکی که از مردم می‌خواهد را نیازی نیست از آن‌ها بگیرد و مدارک شناسایی آن‌ها را می‌تواند از ثبت احوال استعلام کند و هویت آن‌ها را با سیستم شاهکار بسنجد. وضعیت نظام وظیفه را م. یتواند هم می‌تواند از آنجا بگیرد.

وی در پایان تاکید کرد: این‌ها الان آماده است و فقط مراجع صدور باید بیایند تا این کار انجام شود. استعلام‌های مالیاتی را راه اندازی کردیم و تمام گواهی‌های مالیاتی را می‌توانند از سازمان امور مالیاتی بگیرند؛ و ان شاالله توسعه آن می‌تواند این شرایط را بهتر کند.  
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: